Channel Manager (Kanal Yöneticisi) nedir?
Channel Manager, konaklama tesislerinin internet üzerinden müsaitliklerini ve fiyatlarını rezervasyon aldığı online satış kanalları ile senkronize eden, içerik tutarsızlıklarını ortadan kaldıran ve tüm bu işlemlerin tek elden yapılabilmesine olanak sağlayan bir bilgisayar yazılımıdır.
Kanal yöneticileri aşağıdakilerden herhangi birine bağlanabilir:
- Çevrimiçi seyahat acenteleri (OTA'lar): Booking.com, Agoda ve Expedia, ayrıca doğrudan rezervasyon işlevine sahip herhangi bir meta arama kanalı (TripAdvisor ve Google Hotels vb.)
- AirBnB gibi tatil kiralama platformları
- GDS’ler: Sabre, Travelport (Galileo, Worldsplan), Amadeus
- Doğrudan: Bu, otel web siteniz ve rezervasyon motorunuz aracılığıyla yapılır.
Channel Manager kullanmak için 8 sebep
1. Zamandan tasarruf sağlar
Kanal yöneticileri, tek bir merkezden yapılan güncellemeler ile oda satışınızın olduğu tüm kanallarda tesisinize ait aynı güncel bilgilere ulaşmanıza yardımcı olacaktır. Aynı zamanda konaklama tesisinizin müsaitlik durumu veya fiyat gibi değişkenlerinin güncellemelerini tüm OTA’larda tek tek(manuel) yapmaktan sizi kurtaracak ve zamandan tasarruf etmenizi sağlayacaktır.
2. Fiyatlandırmaların kolay kontrolü
Manuel olarak fiyat güncellemek, farklı kanallarda farklı fiyat görüntülenmelerine neden olabilmektedir. Farklı fiyat görünürlüğünün sebepleri, tüm kanallarda değişim yapmaya zaman bulamamak veya fiyat değişikliği sırasında yanlış fiyat girilmesi gibi etkenler olabilir. Kanal yöneticileri ile farklı kanallarda oluşabilecek fiyat farklılığının önüne geçerek buna bağlı oluşabilecek rezervasyon kayıplarının önüne geçebilirsiniz.
3. Fazladan rezervasyonu (çifte rezervasyon) engeller
Kanallardan gelen bilgilerin manuel olarak yönetilmesi, aynı odanın birden fazla kanalda rezerve edilmesi gibi olumsuz sonuçları beraberinde getirmektedir. Bir kanal yöneticine sahip olmak yaptığınız değişikliklerin eş zamanlı olarak tüm kanallarda güncellenmesine olanak sağlayacaktır.
4. Aldığınız rezervasyon sayınızı artırır
Kanal Yöneticisi, yerel rezervasyon kanallarıyla sınırlı kalmayarak uluslararası rezervasyon kanallarından yararlanmanızı sağlar. Kanal yöneticisine sahip bir işletmeyseniz sadece yerli misafirlere ulaşmakla kalmayıp, uluslararası ziyaretçileriniz için de görünür olma şansınızı artırırsınız.
5. Rekabet Avantajı sağlar
Günümüz koşulları itibariyle artık küçük ölçekli işletmelerde online varlığa sahip olabilmekte ve büyük işletmelerle rekabet imkanı yakalayabilmektedir. Daha önceleri yalnızca büyük işletmeler için erişilebilir olan kanal yöneticileri, artık uygun bütçelere göre uyarlanmış bir şekilde küçük işletmeler içinde erişilebilir hale gelmiştir.
6. Rezervasyon ve gelir kaybını önler
Konaklama tesisinize ait bilgi güncellemelerinizi manuel olarak yapıyorsanız ve bu güncellemelerin eş zamanlı olarak kanallarda güncellenmesini sağlayamıyorsanız bu durum rezervasyon kayıplarıyla sonuçlanacaktır. Örneğin; iptal edilen bir rezervasyon esnasında farklı bir potansiyel misafiriniz tesisinizde oda arıyor olabilir. Eğer siz odalarınızın müsaitlik bilgisini manuel olarak sisteme giren bir işletme iseniz bu durum az önce bahsi geçen potansiyel misafiri kaçırmanıza sebep olacaktır. Kanal yöneticisi kullanarak tesis bilgilerinizin eş zamanlı ve otomatik olarak tüm kanallarda güncel kalmasını sağlayabilir ve gelir kayıplarının önüne geçebilirsiniz.
7. Güncelleme esnasında oluşacak hataları ortadan kaldırır
Tesis bilgilerinizi manuel olarak birçok farklı kanala eklerken elbette ki hatalı bilgi girişleri söz konusu olacaktır. Oysaki kanal yöneticisiyle doğruluğundan emin olduğunuz tesis bilgilerinizi sisteme girdiğiniz takdirde bu gibi sorunlarla karşılamanız minimuma inecektir.
8. Daha fazla dağıtım kanalına katılabilme imkanı sağlar
Farklı kanallara manuel olarak ekleyeceğiniz her bir bilgi veya yeni bir güncelleme size ekstra bir iş yükü olarak geri dönecektir. Bir kanal yöneticisine sahip olmak ise 1. madde de bahsettiğimiz gibi size zaman tasarrufu sağlayacak ve işletmenizin birçok farklı dağıtım kanalında varlık göstermesi konusunda sizi teşvik edecektir.
Oteliniz için kanal yöneticisi seçerken sorulması gereken sorular:
İşletmeniz için bir kanal yöneticisi seçerken öncelikli olarak dikkat edilmesi gereken bir konunun altını çizmek isteriz. Herhangi bir seçimde olduğu gibi referanslardan yararlanmak ve kullanıcı yorumlarını dinlemek, kanal seçimi konusunda da size kolaylık sağlayacaktır. Karar vermeden önce sektörün önde gelen otel işletmelerine bu konuda danışmanızı ve kullandıkları kanal yöneticisi hakkındaki detayları birinci ağızdan dinlemenizi tavsiye ederiz.
1. Kanal Yöneticiniz hedefinize ulaşmanızda doğrudan etkili global dağıtım kanalları ile bağlantılı mı veya kaç kanal ile bağlantılı?
Her bir işletmenin hedef kitlesi birbirinden farklıdır. Bu sebeple işletmelerin tercih ettikleri dağıtım kanalları da farklılıklar göstermektedir. İşletmeniz için uygun dağıtım kanallarına karar verdikten sonra dikkat edilmesi gereken diğer aşama ise bu dağıtım kanallarıyla bağlantı sağlayabilecek bir kanal yöneticisi seçmektir.
Kanal yöneticisi seçiminde dikkat edilmesi gereken bir diğer konu ise kanal yöneticisinin kaç dağıtım kanalı ile bağlantılı olduğudur. Çok sayıda dağıtım kanalında varlık göstermek satışlarınızı artırmanızda yardımcı olacaktır.
Ne kadar fazla kanalla bağlantısı varsa, okadar kanalda her zaman doğru ve eşit fiyatla görünme şansınız artar. Bu şekilde tek fiyat stratejisini uygulamanız daha kolay olur
2. Kanal yöneticiniz aynı anda kaç kanalı birden yönetmenize izin veriyor?
İşlemlerinizi birkaç dağıtım kanalı üzerinden aynı anda yürütmek istediğinizde kanal yöneticinizde oluşabilecek aksaklıklar hakkında bilgi edinmeniz kanal yöneticisi seçiminde sizlere fayda sağlayacaktır.
3. Listenizde olmayan bir kanalı eklemek isterseniz nelerle karşılaşacaksınız?
Her gün yeni gelişmelere gözümüzü açtığımız günümüzde dağıtım kanalları alanında yeni gelişmeler meydana gelmekte ve yeni oluşumlar varlık göstermeye başlamaktadır. Hali hazırda bağlantılı olduğunuz dağıtım kanallarına ek olarak satışlarınızı arttırmanızda etkili olabilecek yeni bir kanalda daha işletmenizin yer almasını istemeniz oldukça doğaldır. Bu sebeple konuyla ilgili detaylı bilgi sahibi olmadan seçim yapmamanızı öneririz.
4. Yeni bir kanal eklemenin süresi ne kadar?
Eğer kanal yöneticiniz eklemek istediğiniz yeni bir dağıtım kanalı ile bağlantı kurmaya uygun ise sonrası için akıllara gelen ilk soru sürecin ne kadar zaman alacağı oluyor. Yenilikleri yakından takip eden ve değişime hızlı bir şekilde ayak uydurmak isteyen işletmelerin seçim yapmadan önce ekleme süresini göz önünde bulundurması gerekiyor.
5. Bağlantı hızı nasıl?
Zaman ile yarış halinde olduğumuz bu dönemde hızlı olmak giderek önem kazanıyor. Söz konusu kanal yöneticinizde oluşacak olası bir yavaşlık önce işlemlerinizin yavaşlamasına sonrasında ise olası satışlarınızı kaçırmanıza sebep olabiliyor.
6. Satın alınan sistem hakkında eğitim veriliyor mu?
Nasıl kullanılacağını bilmediğiniz bir sistemin ne kadar iyi olursa olsun işletmenize bir katkısı olmayacaktır. Kanal yöneticinizin başarılı olması kadar kullanımına dair bilgilendirme yapılması da bir o kadar önemlidir. Bu yüzden bir kanal yöneticisine karar vermeden önce sistemi satın alacağınız firmanın sistemle ilgili eğitim verip vermediğini mutlaka sorunuz.
7. Olası bir sorun ile karşılaşıldığında destek sağlayacak bir ekip var mı?
Satın alınan sistemin kullanımı esnasında oluşabilecek herhangi bir sorunda veya aksaklıkta sorununuzu çözebilecek bir yardım destek ekibinin olması işlemlerinizin sekteye uğramadan devam etmesini sağlayacaktır.
8. Farklı departman çalışanları için özelleştirilmiş yetkilendirme mevcut mu?
Kanal Yöneticinizin özelleştirilmiş yetkilendirme sistemine sahip olmaması göz ardı edilebilir gibi görünse de aslında ileride sebep olabileceği sonuçlar neticesiyle konuyla ilgili üzerinde durulması gereken önemli noktalardan biridir. Örneğin, işe yeni başlayan ve sistemin kullanıcısı olan bir çalışanın karar mercii olmadığı bir departman ile alakalı sistemde yapabileceği değişiklikler, işletmeniz de ciddi karışıklıklara sebebiyet verebilir.
9. Two way interface var mı?
Her kanal yöneticisi, two way interface(çift yönlü arayüz) sunmayabilir. Oysa bu özellik sayesinde, fiyat ve müsaitlik gönderdiğiniz satış kanalı ile karşılıklı ve eş zamanlı haberleşme mümkün. Bir kanalda hangi tarihte hangi oda tipinin satışı olmuşsa toplam envanteriniz tüm kanallarda anında güncellenir. Mükerrer rezervasyon olasılığının önüne geçilmekle birlikte overbooking riski ortadan kalkar ve bu şekilde doğru müsaitlik sunulabildiği için son odaya kadar satışı mümkün kılar.